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Diseñamos la identidad corporativa de tu empresa

¿Por qué la identidad corporativa es un elemento fundamental para una empresa?

La identidad corporativa va estrechamente unida al nombre de una empresa, y le otorga una personalidad única que la diferencia del resto de marcas con las que convive y por supuesto de su competencia más directa.

Es el carácter de una compañía y define, más allá de sus aspectos visuales, aspectos tan intangibles y profundos como son sus valores, sus principios y el modo en que estos se expresan para que el mensaje que transmita y se perciba sea único y claro.

Por eso es tan importante tener y respetar un manual de identidad corporativa, puesto que es una herramienta de comunicación única, útil y totalmente rentable que se encarga de expresar lo que hace una empresa, como lo hace y para quién lo hace.

Es su personalidad, lo que la define y contribuye a consolidar una marca en el mercado.

 

¿Cómo nace?

Cuando se diseña una identidad corporativa, tenemos siempre que trabajar de la mano con los objetivos de la empresa. Datos como su posicionamiento, targets, filosofía, valores,… son relevantes y el inicio de una buena estrategia y un brain storming productivo. A partir de ellos podremos comenzar con la conceptualización, síntesis y aplicación de los mismos en términos creativos.

Hay que recordar que cada cliente es único, y cada empresa o marcas, puede tener exigencias precisas y distintas, algo que se refleja en la personalización de los proyectos a medida y consecuentemente en los presupuestos.

¿Qué elementos conforman la identidad corporativa?

En este tipo de proyectos, son varios los elementos que hay que definir y todos ellos tienen el mismo peso y la misma relevancia.

Aquí están incluidas todas las señas de identidad no solo las de valor estético, ya que todas ellas tienen el mismo peso, transmitir el mismo mensaje y ser igualmente reconocibles por el cliente, estas son:

  • el Naming o nombre de la empresa o marca.
  • el logotipo, con o sin símbolo han de ser capaces de crear un gran impacto en el cliente receptor
  • el claim o slogan, frase que transmita los valores de la marca).

Una correcta definición y un buen uso de todos los elementos de identidad visual que forman parte de la identidad corporativa, tales como: la paleta de colores, tipografías, ilustraciones… así como el resto del conjunto de los múltiples recursos gráficos que la puedan componer (y que podrán ser aplicados en distintos soportes visuales de cualquier medio, ya sea online u offline), garantizará que el mensaje a transmitir sea único, claro y eficaz, consiguiendo que la marca impregne la mente del consumidor y que por ejemplo este asocie rápidamente un color a una marca.

¿Cómo es una identidad corporativa brillante?

Una identidad corporativa de éxito es aquella que además de ser innovadora estéticamente, es reconocible, recordada y respetada; Perdura en el tiempo, traspasa fronteras y representa fielmente la filosofía de la empresa. La suma de todo esto se traduce en una consolidación de la marca en el mercado.

¿Por qué es importante?

Cada día es más importante diferenciarse del resto de marcas y competidores, una identidad corporativa sólida y atractiva es la mejor forma de conseguirlo, puesto que sus herramientas pueden ser usadas en todos y cada uno de los medios que la empresa utilice para llegar a su mercado y comunicarse con él, ya sea online u offline (página web, redes sociales, tiendas físicas, campañas publicitarias…)

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A balanced composition feels right. It feels stable and aesthetically pleasing. While some of its elements might be focal points and attract your eye, no one area of the composition draws your eye so much that you can’t see the other areas.

Balancing a composition involves arranging both positive elements and negative space in such a way that no one area of the design overpowers other areas. Everything works together and fits together in a seamless whole. The individual parts contribute to their sum but don’t try to become the sum.

An unbalanced composition can lead to tension. When a design is unbalanced, the individual elements dominate the whole and the composition becomes less than the sum of its parts. In some projects, unbalanced might be right for the message you’re trying to communicate, but generally you want balanced compositions.

Note: This is the seventh and final post in a series on design principles. You can find the first six posts here:

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Balance is easy to understand in the physical world, because we experience it all the time. When something is unbalanced, it tends to fall over. You’ve probably been on a seesaw or a teeter-totter at some time in your life — you on one side and a friend on the other.

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Assuming you were both about the same size, you were able to easily balance on the seesaw. The following image appears to be in balance, with two equally sized people equally distant from the fulcrum on which the seesaw balances.

The person on the left makes the seesaw rotate counterclockwise, and the person on the right makes it rotate clockwise by an equal amount. The force of each person acts in a different direction, and their sum is zero.If one of the people was much bigger, though, the balance would be thrown off.

Here, the force of the larger person is reduced by being closer to the fulcrum on which the seesaw balances.

I’ll trust you’ve been on a seesaw before or at least watched others play on one and that you have a pretty good sense of what’s going on.

Visual balance is similar. Physical weight is replaced by visual weight. The direction in which the physical weight acts is replaced by visual direction.

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As a reminder, below are definitions for visual weight and visual direction, although I’ll refer you back to the fourth post in this series for more details.

  • visual weight
    This is the perceived weight of a visual element. It’s a measure of how much anything on the page attracts the eye of the viewer.
  • visual direction
    This is the perceived direction of a visual force. It’s the direction in which we think an element should be moving if it were given a chance to move according to the forces acting on it.

You don’t use instruments to measure the forces. You don’t use formulas to calculate whether everything is in balance. Rather, you use your eye to determine whether a composition is balanced.

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Just as in the physical world, visual balance is a good thing. It’s desirable in and of itself. An unbalanced composition can feel uncomfortable for the viewer. Look back at the second of the three seesaw images — it looks wrong because we can tell that the seesaw shouldn’t be in balance.

  1. visual weight
    This is the perceived weight of a visual element. It’s a measure of how much anything on the page attracts the eye of the viewer.
  2. visual direction
    This is the perceived direction of a visual force. It’s the direction in which we think an element should be moving if it were given a chance to move according to the forces acting on it.

Visual weight is a measure of the visual interest of an element or area in a design. When a composition is visually balanced, every part of it holds some interest. The visual interest is balanced, which keeps viewers engaged with the design.

Without visual balance, viewers might not see all areas of the design. They probably won’t spend any time in areas with less visual weight or interest. Any information in those areas could easily go unnoticed.

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You would balance a design visually because you want to balance the points of interest in your composition, so that viewers spend time with all of the information you want to convey.